"Mijn onderwijsdroom? Ondanks alle grote verschillen tussen de leerlingen zorgen dat ieder individu zijn eigen pad naar de toekomst vindt."
In welke rol je ook met Wiebe Zwijnenburg te maken krijgt, je kunt hem nooit betrappen op een gebrek aan energie. Terwijl hij al volop lesgeeft aan KC Talma in Rotterdam, gaat hij dit jaar nog afstuderen aan de pabo. Sterker nog, na vier jaar studie zit hij nu in de eindfase van zijn scriptie, die binnen enkele maanden afgerond is. Het is even aanpoten geblazen, maar volgens hem hoort dat er gewoon bij. Want als je je docentenhart volgt, is kennis overdragen je passie en dat geeft juist energie.

Wiebe met leerlingen
Vrijheid blijheid
‘Ik geef les aan groep drie en dat is een bewuste keuze. Ik heb eerder ook andere groepen gedaan, zoals groepen zeven en acht in de bovenbouw. Maar voor groep drie heb ik een zwak. Ze zijn zo onder de indruk van alles in de wereld en leren met veel beleving. Dat vind ik echt leuk.
Als onderwijs voor mij muziek is, dan denk ik aan het nummer Africa van de groep Toto en dat komt vooral omdat ik de vrijheid in die muziek zelf zo intens ervaar. Veel accenten uit die muziek komen terug in de dingen waar ik voor sta en mijn manier van lesgeven – leuke én minder leuke dingen. Zo’n accent is bijvoorbeeld het verschil in lessen die kinderen ontvangen. Aan de ene kant kunnen die lessen heel theoretisch zijn, met taal en rekenen, aan de andere kant kan het ook heel persoonlijk worden als we lessen geven die horen bij de Vreedzame School. Dan gaan we in op vragen over ruzie, over verliefde gevoelens en andere emoties. Als je dat niet isoleert maar juist laat zien dat het bij het leven hoort, haal je drempels weg en creëer je zelfvertrouwen. Je krijgt een heel persoonlijk verhaal en een gesprek met elkaar. Dat contact vind ik geweldig. Mijn leerlingen zeggen over mij dat ik als leraar aardig en empathisch ben, maar ook consequent.’
Creatieve boost
‘Ik stimuleer creativiteit door het inzetten van muziek. Er zijn hier ook andere docenten die creatieve vakken geven, maar ik integreer muziek graag in andere vakken om de creativiteit te boosten. Een voorbeeld? In het begin van groep drie beginnen de leerlingen met cijfers en gaan ze tellen. Een getallenlijn volgen doen we dan op muziek, terwijl ik gitaar speel. Dus steeds een getal noemen als je de muziek hoort. We doen ook spelletjes om tussendoor eventjes iets totaal anders te doen, zodat de concentratie daarna weer hoger is. Dat bereid ik niet altijd voor, het is vaak lekker improviseren, maar dat hoort bij creativiteit.’
Leren van elkaar
‘Mijn collega’s én mijn leerlingen: ik vind ze allebei even inspirerend. Als ik van vakantie terugkom heb ik nooit een baalgevoel, ik kijk juist erg uit naar het contact met elkaar. Met de kerst zijn mijn collega Laura en ik met onze twee groepen drie bij een ouderencentrum langs geweest en daar hebben we muziek gemaakt, koekjes uitgedeeld en gewoon wat liefde en warmte gegeven aan oudere eenzame mensen. Dat was echt een ‘met elkaar’ gevoel.’