Wat willen we bereiken
SARO gelooft dat goed onderwijs begint met gelijke kansen voor ieder kind. Onze droom is dat elk kind, elke jongere – van 0 tot 18 jaar – zich kan ontwikkelen tot een gelukkige, veerkrachtige en verantwoordelijke persoon. Op onze scholen krijgen leerlingen de ruimte om te groeien, hun talenten te ontdekken en hun plek in de samenleving te vinden. Onderwijs is voor ons meer dan kennisoverdracht: het gaat om brede vorming, waarin je leert leven met jezelf én met anderen.
Om dat te realiseren, hebben we professionals nodig die stevig in hun vak staan en die zich blijven ontwikkelen. We willen dat onze medewerkers het verschil kunnen maken: voor leerlingen, voor collega’s en voor zichzelf. We bouwen daarom aan een werkomgeving die veilig is, waarin ruimte is voor eigenheid, waar mensen zich gezien voelen, en waar met plezier wordt geleerd en gewerkt. Zo bouwen we samen aan toekomstgericht onderwijs dat leerlingen vooruithelpt én bijdraagt aan een sterke, inclusieve stad.
Hoe willen we dat bereiken? Samenwerken!
SARO bestaat uit vijf clusters van samenwerkende basisscholen (PO) en middelbare scholen (VO). Binnen deze clusters delen scholen kennis, ervaring en expertise – met als doel het onderwijs én de ontwikkeling van leerlingen en medewerkers te versterken. Deze intensieve samenwerking maakt het mogelijk om van elkaar te leren, gezamenlijk op te trekken bij onderwijsvernieuwing en structureel te werken aan kansengelijkheid. Het geheel is meer dan de som der delen!
De clusters zijn ingericht rondom een doorgaande ontwikkeling van kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. Ze zorgen voor sterke pedagogische en inhoudelijke verbindingen en dragen bij aan een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor goed onderwijs in Rotterdam. Elke school heeft zijn eigen kleur, karakter en context, passend bij de wijk, de leerlingen en het team. Tegelijkertijd werken we over de clusters heen samen aan thema’s die voor alle scholen belangrijk zijn – zoals brede vorming, basisvaardigheden, inclusiviteit en professionalisering.
Onze kracht zit in de combinatie van lokale verbondenheid en stedelijke samenwerking. Door het organiseren van verbinding – binnen en tussen clusters én met partners in de stad – zijn we in staat om complexe grootstedelijke vraagstukken samen op te pakken. We stemmen ons onderwijs steeds beter af op wat de stad en haar kinderen nodig hebben.
Ook buiten de clusters om werken we samen, binnen het stafbureau en via netwerkstructuren waar medewerkers, leerlingen en partners elkaar ontmoeten en versterken. Op die manier bouwen we aan een organisatie waarin ruimte is voor initiatief en innovatie – en waarin het steeds weer gaat om wat leerlingen verder helpt.