5 november 2025
SARO start tweetalig IB-onderwijs voor 0 tot 18 jaar
In Nieuw Kralingen verrijst niet alleen een nieuwe wijk, maar ook een vernieuwend onderwijsconcept: een tweetalige basisschool die vanaf augustus 2026 van start gaat, in nauwe samenhang met een nieuwe onderbouwafdeling binnen Lyceum Kralingen. Beide scholen laten zich inspireren door de visie en onderwijsprincipes van het International Baccalaureate (IB) en bereiden zich voor op het traject om kandidaatschool te worden. Samen vormen ze een doorlopende leerlijn van 0 tot 18 jaar, waarin kinderen opgroeien tot nieuwsgierige, betrokken en meertalige wereldburgers.
Samen bouwen aan ambitieus en toegankelijk onderwijs
Janine Slootmaekers, clusterdirecteur SARO, spreekt met overtuiging over het initiatief. “Wat hier ontstaat vind ik geweldig! Het is onderwijs dat ambitie en toegankelijkheid combineert. We brengen een internationaal georiënteerde manier van leren binnen het Rotterdamse onderwijs. En dat doen we met een duidelijke missie: elk kind moet de kans krijgen om onderwijs van hoge kwaliteit te volgen.”

Janine Slootmaekers, clusterdirecteur SARO
Zij ziet het project als een logische stap in de ambities van SARO om verder te bouwen aan sterke verbindingen tussen primair en voortgezet onderwijs. “Door samen op te trekken, creëren we een lijn waarin kinderen zich van nieuwsgierige kleuter tot onderzoekende jongere kunnen ontwikkelen. “IB-onderwijs binnen SARO daagt ons uit om nieuwsgierigheid en verantwoordelijkheid centraal te zetten. Precies wat leerlingen nodig hebben in een wereld die snel verandert.”
Onderzoekend leren, in twee talen en met veel nieuwsgierigheid
“We willen kinderen niet alleen iets leren, maar ze vooral leren vragen te stellen,” zegt Kees Adriaansen, directeur van de nieuwe basisschool in Nieuw Kralingen. “Door thematisch en transdisciplinair onderwijs ontdekken leerlingen hoe alles met elkaar samenhangt. Van hun eigen omgeving tot de wereld daaromheen. Dat doen we vanuit het idee van education for life: onderwijs dat kinderen uitdaagt verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren en hun talenten te ontdekken in een betekenisvolle, internationale context.” De school is vanaf het begin tweetalig, in Nederlands en Engels. “Dat vergroot taalvaardigheid, openheid en motivatie. Het is leren in én over de wereld.”
De directeur benadrukt dat de school is gericht op gelijke kansen in een internationale context. “We geloven dat dit type onderwijs niet alleen iets toevoegt aan de wijk, maar ook aan de stad. Het laat zien dat internationaal georiënteerd leren ook gewoon Rotterdams kan zijn: ambitieus, maar warm en dichtbij.”
De school start naar verwachting in de zomer van 2026 in tijdelijke huisvesting en verhuist in 2029 naar het nieuwe kindcentrum in het hart van Nieuw Kralingen.
Een doorlopende lijn die klopt
Ook Ilyas Bagci, directeur van Lyceum Kralingen, kijkt uit naar de start van de nieuwe afdeling binnen zijn school Lyceum Kralingen. “We dagen leerlingen uit om verder te denken. Via projecten en onderzoeken leren ze kritisch denken, samenwerken en communiceren. Vaardigheden die ze later hard nodig hebben. Het is een mooie aanvulling op de richtingen Technasium, Codasium en Kunst & Cultuur die we al aanbieden op Lyceum Kralingen. Wereldburgerschap is belangrijk bij ons op school, ons kandidaat stellen om een IB-afdeling op te zetten voelt als een logische stap.”
Volgens Ilyas ligt de kracht van dit initiatief in de samenwerking tussen de scholen, ook al bevinden ze zich in verschillende fasen van ontwikkeling. “Omdat we vanaf het begin samenwerken aan de onderwijsvisie, kunnen we echt bouwen aan een doorgaande leerlijn. De manier van leren, de houding, de nieuwsgierigheid – die ontwikkelen we stap voor stap in samenhang.”
Hij legt uit dat beide scholen tegelijk van start gaan in 2026, maar ieder met een eigen opbouw. De basisschool begint met een groep 1 en groeit de komende jaren verder door. De onderbouwafdeling van het voortgezet onderwijs start in schooljaar 2026-2027 met de eerste brugklassen. “Dat betekent dat er nog geen directe doorstroom is, maar wél een gedeelde richting. In de toekomst zullen leerlingen vanuit de basisschool kunnen doorstromen, maar onze afdeling blijft altijd open voor leerlingen van andere basisscholen. We willen een plek zijn waar iedere leerling met een brede belangstelling en open blik welkom is.”
“Eerst bouwen we aan een stevige basis,” besluit Bagci. “Beide scholen worden nog kandidaat voor het IB-programma, maar de richting is helder: onderzoekend, tweetalig en met een brede blik op de wereld. Dat past bij Rotterdam én bij SARO.”
Meer informatie
In de komende periode delen we stap voor stap meer over de ontwikkelingen voor Nieuw Kralingen en Lyceum Kralingen.
Wil je op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief van de basisschool in Nieuw Kralingen door een mail te sturen naar saronieuwkralingen@saro.org of lees meer over de tweetalige IB-afdeling op Lyceum Kralingen op lyceumkralingen.nl/tweetalig-ib.